tirsdag 18. november 2008

Garden Tomb - Gamlebyen - Gravkirke - Getsemane hagen

Tredje dag i Jerusalem. Dagen begynte med en deilig frokost på verandaen. Nydelig å kjenne solvarmen så sent i november. Christian hadde fri i dag og turen gikk til Garden Tomb.
Jerusalem har fått en ny vis mann, Christian. Han vet mye om byen og dens historie og det er intressant å ha han som guide. Tolmodig er han og. Linda og Ellinor hadde god tid gjennom handlegatene. Christin og Maria, den danske voluntøren, er tydelig trent på å vente på damer som har vanskelig for å gå forbi noe de kan få bruk for.

Det er underlig å se hvordan mennesker valfarter, bøyer seg, kysser krusifiks, velsigner det de har kjøpt på steinen hvor de mener Jesu legeme ble stelt før han ble gravlagt. Det er ikke viktig hvor, men AT DET SKJEDDE, AT HAN LEVDE, DØDE OG STOD OPP IGJEN OG LEVER I DAG. Jerusalem, smeltedigelen, møtestedet mellom mennesker, religioner, kulturer. Utrolig å gå og oppleve byen med dens mennesker og "hellige" steder.


Garden Tomb er slik vi forestiller oss stede hvor Jesus ble bregravet. Underlig å gå i disse omgivelser som har så store konsekvenser for mennesker.

Han er oppstanden.

Handlegaten fra Damaskus Gate var intressant for Linda og Ellinor. Mange gaver er kjøpt. Noen av dere kan glede dere. Linda prutet så lenge i dag at handelsmannen til slutt mente at hun var eldre enn svigermor og at mannen hennes burde bytte henne ut med en yngre. Når hun likevel handlet med ham var alt glemt. Da var hun verdens beste.

Fra gravkirken i gamlebyen.


Getsemane med over 2000 år gamel oliventre. En opplevelse å være der når mørket seig på.


Noe av dagens "røverkjøp". Christian stiller opp når han kan.


Etter at Christian fortalte om besøket sitt hos barberen i gamlebyen har jeg hatt lyst å prøve dette. Må blott erfares. Som ei barne............

Shalom og god natt!

Graulerer med gevinsten dokke 3 som vant på Haydomaksjonen!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så masse dåke har opplevd allerede! Eg får lyst å reisa ner igjen! Fant forresten ganske go dadle på Helgø i dag, men dei kan fremdeles ikkje måla seg med dei i Israel=)

Anonym sa...

Halloen!!!!! Snakka med dokk i dag og eg har ein mistanke om at det går over all forventning... I mårrå blir det ball og glede meg til å sjå koss det foregår :P Hilsen tillegslånet og lillebror

Anonym sa...

Anders. kunne tenkt meg ein klem av deg nå når du har vore hos barbereren, D vare vel kje te du komme heim. Får få meg ein av maen i dag og.. K9999b ellen s

Anonym sa...

Det er greitt Ellen Sofie, eg kan godt vente til eg heime igjen!!!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Barnerumpe!!:) hehe:p Kan tenka meg damene har gått i stå: kjøpa, kjøpa, kjøpa!

Anonym sa...

Elli. Ka du ønske deg då? Byblom :) slik som jenter frå Kvinnherad pleier?